• Wat te doen bij een (mogelijke) coronabesmetting binnen het team?

25 sep 2020
  • Bij veel amateurvoetballers leeft de vraag: ‘Wat moeten we doen als er een (mogelijke) coronabesmetting is binnen het team en welke gevolgen heeft dit voor het spelen van wedstrijden?’

Als je als voetballer corona-gerelateerde klachten hebt, meld je dat direct bij de vereniging. Dit kan bij je trainer/coach zijn, of bij iemand van het bestuur. De vereniging doorloopt dan de stappen zoals beschreven in het schema, dat hieronder is te downloaden.

Stappenplan corona voor clubs Download hier het stappenplan voor clubs 'Wat te doen bij een (mogelijke) coronabesmetting.'

Gaat er bij een positieve test binnen het team direct een streep door de wedstrijd? Dat hoeft zeker niet het geval te zijn. De GGD bepaalt op basis van bron- en contactonderzoek de gevolgen voor de rest van het team. Als spelers tijdens een wedstrijd niet meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een andere persoon verblijven, wat in de regel zo is, dan zal de GGD teamgenoten zien als “overige niet nauwe contacten”.

Safety first
    Deze spelers mogen blijven deelnemen aan wedstrijden, maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt. Daarbij geldt: safety first, neem je verantwoordelijkheid!

De positief geteste speler neemt geen deel aan trainingen, wedstrijden en/of andere clubactiviteiten en volgt de richtlijnen die vanuit de GGD worden opgelegd.

Vervoer
    Er bestaat onder voetbalploegen soms nog onduidelijkheid over het vervoer. Waarbij de vraag is: mogen mensen uit verschillende huishoudens bij elkaar in de auto stappen? Ja, dit is toegestaan.

Wanneer je met personen uit meerdere huishoudens plaatsneemt in één auto is vanuit de overheid het advies om een mondkapje te dragen voor reizigers van 13 jaar en ouder. Voor het vervoer in een bus/touringcar geldt de verplichting van het dragen van een niet-medisch mondkapje voor reizigers van 13 jaar en ouder.