• 50 jaar sportpark De Laguiten/91 jaar VVR
    Aan het woord: Wil van Kuijck

Wil is 72 jaar oud en geboren aan de Hogestraat in Rijsbergen. Nadat zijn moeder overleed in 2003 kwam hij alleen te zitten in zijn ouderlijk huis en had hij wel genoeg van het vrijgezellenbestaan. Al vrij snel ontmoette hij een leuke vrouw en werd hij tot over zijn oren verliefd. Dit leidde ertoe dat hij zijn huis verkocht, zijn geboorteplaats verliet en sinds 2004 is hij woonachtig in Kerkrade. Zijn vrouw Jinke heeft een zoon en een dochter van resp. 43 en 37 jaar oud en ook hebben ze 2 kleinkinderen van 12 en 14 en een kleindochter van 6 jaar oud.
    Wil is inmiddels goed geïntegreerd in Limburg, alhoewel het Limburgse dialect hem soms nog wel hoofdbrekens bezorgt.  Wie van jullie weet bijvoorbeeld wat het woord “sjûpkar” betekent? Antwoorden kunnen naar communicatie@vvrijsbergen.nl wordt gestuurd.
    Wil is in 1964 begonnen bij de PTT als loketambtenaar in Rotterdam. Vervolgens is hij in dienst gekomen in het district Breda in allerlei functies en bij de rechtsopvolger KPN heeft hij op 57-jarige leeftijd zijn carrière beëindigd als projectleider. De vrouw van Wil (ze zijn getrouwd in 2016) heeft altijd als verpleegkundige gewerkt en de laatste jaren in een hospice. Heftig, maar ook zeer dankbaar werk.

De voetbalcarrière van Wil
    Hij trok in 1958 voor het eerst zijn voetbalschoenen aan als 10-jarige jongen op het oude voetbalveld aan de Sportparkstraat. Na de jeugdafdeling doorlopen te hebben, kwam hij in VVR 1 terecht waar hij altijd als vrije verdediger heeft gevoetbald. Dat hij talent had bleek wel uit het feit dat hij als prille twintiger samen met Willy v.d. Heijden werd uitgenodigd om als proefspeler mee te doen in een wedstrijd van NAC tegen Feijenoord. Maar de clubliefde voor VVR was te sterk en hij koos ervoor de blauwwitte kleuren trouw te blijven.
    Na zo’n 10 jaar in VVR 1 te hebben gevoetbald, ging hij in VVR 2 en vervolgens VVR 3 voetballen. Onder leiding van Wim Severijnen werd met dit laatste team het kampioenschap te behalen. Na nog even in het 1e te hebben gevoetbald, kwam hij in het veteranenteam terecht, in welk team hij nog vele leuke jaren heeft beleefd. In 2004 bereikte Wil een mijlpaal, in dat jaar werd hij namelijk door voorzitter Jos Martens gehuldigd voor het feit dat hij zijn 1000e(!!!) wedstrijd voor VVR speelde. Een ander hoogtepunt is de gouden schoen die hem is uitgereikt als topscorer van VVR (bij de veteranen).
    Deze gouden schoen prijkt nog steeds bij hem op de kast in de huiskamer. In Limburg heeft hij tot slot nog een blauwe maandag heb gevoetbald bij de veteranen van Roda JC.

Het bestuur van VVR
    In 1976 vroeg Kees Vogels aan Wil of hij in het bestuur zitting wilde nemen. Vervolgens heeft Wil 6 jaar lang een bestuursfunctie vervuld, zijn portefeuille was wedstrijdzaken. Johan Mathijssen was in die tijd voorzitter van VVR. Wil maakte ook deel uit van het jubileumcomité VVR 50, dat in 1981 werd gevierd. De plannen om een feestweek te organiseren waren zo ambitieus dat Johan Mathijssen aangaf dat het een huzarenstukje zou zijn, als deze feestweek een succes zou worden. Het werd een daverend succes en vol tevredenheid kijkt Wil nog terug op die week.

Verder heeft Wil nog als leider deelgenomen aan de NKS-kampen, waar zijn medeleider o.a. Tonny Luijten was.

Zijn hobby’s
    Naast voetbal is wielrennen altijd één van de grote hobby’s geweest van Wil. Hij was destijds lid van de supportersclub van Kees Haast en ook momenteel volgt hij het wielrennen (zowel op de weg als in het veld) nog met grote belangstelling. Met zijn vrouw heeft hij bijvoorbeeld de ronde van Spanje en Parijs-Roubaix bezocht en jaarlijks is hij ook enkele dagen in Frankrijk bij de Tour de France.
    Hetzelfde geldt voor biljarten: in Rijsbergen was hij lid van DGP en ook in Limburg is hij lid van een biljartclub, hij is zelfs 5x op een rij kampioen geworden bij Driebandenclub “Wilhelmina”. Ook heeft hij 10 jaar lang een wandelclub gehad, maar deze is inmiddels ter ziele.
    Vanwege het coronavirus ligt het nu enigszins stil omdat de archieven nu niet bezocht kunnen worden, maar hij is druk bezig met een stamboomonderzoek van de familie van Kuijck. Dit gaat ver terug in de tijd: zelfs tot in de 15e eeuw!
    Wil is tot slot nog steeds goed op de hoogte van het reilen en zeilen bij VVR, hij wordt nog regelmatig bijgepraat over de ontwikkelingen in Rijsbergen en bij VVR. Het was leuk Wil om jou na lange tijd weer gesproken te hebben, geniet van jouw naasten en de mooie omgeving in Limburg!